donderdag 30 augustus 2007

Op bezoek

Voor vandaag had ik wel zin in een lekker tochtje fietsen. Maar gisteravond was het aardig laat geworden, net als de avond ervoor. Ik had dus niet zoveel zin om vroeg op te staan zodat ik naar mijn werk kon fietsen.
In plaats daarvan ben ik vanavond naar mijn ouders in Nijkerk gaan fietsen, een afstand van ongeveer 45 km. Op de heenweg stond er een redelijk windje. Langs de Knardijk had ik 'm vrijwel achter. 't Ging met een redelijk vaartje, geen bijzonder hoge snelheden gehaald. Het gemiddelde stond bij aankomst in Nijkerk op 29,9 km/u.

Na een kort bezoek ben ik weer in de Versatile gestapt om dezelfde weg terug te rijden. Ik ben om 21.30u vertrokken, het was dus al donker. De route Nijkerk - Lelystad is op zich wel een fijne route om door het donder te rijden. Vrijwel geen autowegen in de buurt, dus verblinding zit er niet in. Door de bossen bij Zeewolde is het soms wat lastig, dan wordt het erg donker en zijn de paden nat, wat de scheiding tussen pad en berm minder zichtbaar maakt. Op de Knardijk is het oppassen voor schapen. Vandaag viel het mee met de schapen, ze stonden in een kudde bij elkaar en waren al van ver te zien (glinsterende oogjes in het schijnsel van de lampen).

Ik moest wel een beetje zuinig doen met de batterijen. Op de heenweg was de batterij die ik in gebruik had al vrijwel leeg. Vlak voor de vakantie naar Engeland had ik een extra batterij gekocht, maar was die vergeten te laden, niet handig, nu had ik nog 1 pack volle batterijen voor de terugtocht. In principe zou het voldoende moeten zijn. Toch was ik blij dat ik zuinig met m'n tweede licht ben omgesprongen, want in Lelystad was de batterij toch behoorlijk leeg. Dat merk ik aan de frequentie van het knipperlicht, die is bij een lege batterij hoger dan bij een volle batterij. Dat viel me wel een beetje tegen. Maar het kan zijn dat ik met het nieuwe batterijpack heb gereden, wellicht dat die nog niet helemaal op volledige capaciteit is (dat gebeurt pas na een aantal keer laden).

Het is overigens wel oppassen met de stekkertjes van de batterij bij het aansluiten in de Versatile. Aan de batterijen zit de mannelijke stekker, aan de Versatile de vrouwelijke. Nu wil het wel eens gebeuren dat de vrouwelijke pooltjes naar achteren worden geduwd bij het aansluiten. Dat is een risico want als beide pootjes van het stekkertje dat doen, kan er sluiting ontstaan. Aangezien de beide aansluitingen (links en rechts) parallel zijn aangesloten kan die sluiting ook optreden als de andere batterij wordt aangesloten. Dat is mij een keer gebeurd in de Versatile van Martijn, met vlammen uit de batterij tot gevolg, geen fijne ervaring.
Vorige week ontdekte ik in mijn Versatile dat bij een van de stekkertjes een pootje ook naar achteren werd geduwd. Gelukkig is het makkelijk te herstellen door het pootje even uit het stekkertje te trekken en het krammetje, welke de poot op zijn plek moet houden, iets verder uit elkaar te zetten.

Geen opmerkingen: