maandag 27 augustus 2007

Na de vakantie

Afgelopen twee weken nog aardig wat gefietst. Na de vakantie is de conditie best goed. Vorige week twee maal naar het werk gefietst, op dinsdag en op vrijdag. Vandaag wederom naar het werk gefietst. Mijn "omleiding" in Almere om het spoorbaanpad te mijden bevalt me erg goed. Ik volg nu het Farflerpad en schamp het Kromslootpark. Een rustige route met mooie paden. Alleen de kruising met het Burgerspad is wat onoverzichtelijk, telkens maar hopen dat er geen andere velomobiel daar het pad kruist ;-) (je ziet ze niet he, die lage velomobielen).

Vorige week vrijdag reed ik van Amsterdam naar huis, rijdt er vanuit de richting Amsterdam een auto de Hollandsebrug op, op het deel dat bestemd is voor fietsers en langzaam verkeer, inclusief bussen. Vond het al wat vreemd daar een auto te zien rijden, want aan de andere kant van de brug is een bussluis waar die niet doorheen kan. Na dat ik zelf de brug had genomen zag ik dat het een cameraman was die zijn televisiecamera aan het uitstallen was. Ik vroeg me af wat er zo bijzonder was aan de Hollandse brug die dag.
Het tochtje verliep verder heerlijk, met een gemiddelde van net geen 30 km/u kwam ik in Lelystad. Ik was door het fietstochtje in een goed humeur, totdat... ik mijn mail ging lezen. Er was een mailtje van de fietsersbond binnen gekomen met daarbij een persbericht over de herstelwerkzaamheden van de Hollandse brug. Hoe meer ik van het persbericht las, hoe bozer ik werd. Per 14 september wordt de Hollandse brug afgesloten voor fietsers, wandelaars en langzaam verkeer. Daar voor in de plaats komt een pont welke vaart van 6.00u tot 22.00u. Tja, als fietser moet je natuurlijk wel vroeg naar bed.
De brug wordt vrijgemaakt voor de auto en snelbus. Een geselecteerde groep automobilisten kan in aanmerking komen voor vergoeding als ze in de spitsuren niet op de brug worden gesignaleerd, maar de trein nemen of thuis werken. Dat doe ik als sinds april, en krijg daar geen vergoeding voor, net als al mijn mede treinreizigers die al dag in dag uit met de trein naar Amsterdam reizen. Wat een geldverspilling. De hele situatie duurt tot juni 2008.
Ik ben benieuwd, ik hoop niet dat de pont mij veel extra reistijd gaat opleveren, want dan wordt het praktisch onmogelijk om te gaan fietsen.

Geen opmerkingen: