donderdag 14 juni 2007

Vriendelijk

Vandaag wordt het een fiets-werk-dag. 's Ochtends zit ik al om 6.00u in de fiets naar Amsterdam. Sinds de opmerkingen van Martijn over mijn route naar het werk de route nog eens kritisch bekeken en ook laten bepalen door de fietsrouteplanner van Amsterdam. Tegenwoordig rijd ik de route iets anders waardoor ik niet die akelige weg achter het station langs hoef te rijden met al die stoplichten. Vorige week had ik de route al een keer gereden en dacht 'm nog wel te weten zonder GPS. Niet dus. 'k Had toch mijn GPS nodig om op mijn werk te komen.
Ik was dus niet al te vroeg op mijn werk, zo rond 8.30u. Kon ik nog 4 uurtjes voor de ING/Postbank werken want om 12.30u wilde ik naar Vianen vertrekken. In Vianen zou ik om 15.00u een vergadering hebben (kennisclub over HP Nonstop binnen Sogeti). De reis liep iets anders dan gepland. De route was goed te doen en goed te volgen via de GPS. Maar bij Nieuwegein, op de dijk langs de Lek, ik zag Vianen al liggen, ging het mis. Ketting eraf. Balen want ik wist dat ik niet het nodige gereedschap had om erbij te komen. Toch de fiets maar op zijn kant. De plaat waarachter de ketting ligt zit bij mij met twee soorten schroeven vast. Met van die schroeven die een kruising zijn tussen inbus en kruiskop (is een naam voor maar die ben ik even kwijt). De grote schroeven kon ik met een inbus los krijgen, maar de kleine met geen mogelijkheid. Inmiddels belde mijn unit-manager al of ik al in de buurt was. Dat kon ik bevestigen, maar moest toch ook melden dat het moment van arriveren wat onvoorspelbaar was geworden.
Op de dijk een mevrouw aangesproken of zij een fietsenmaker wist. Die bleek niet ver van de plek te zijn. Ik kan met de fiets de dijk afrijden en zo bij een winkelcentrum komen. Aldaar gezocht naar de fietsenmaker. Het was een kleine fietsenmaker, voornamelijk met nieuwe fietsen en een kleine reparatieruimte. Maar goed, de fietsenmaker wilde mij wel zijn gereedschap lenen. Ik daar de buik van de Versatile opengemaakt, de ketting lag er vrij snel weer op. Al met al kwam ik met een uur vertraging in Vianen aan.

Om 17.00u was de vergadering alweer voorbij en kon ik mijn avondeten nuttigen. Een halfuurtje later was ik alweer op weg naar Lelystad. De route had ik laten plannen door de planner van de fietsersbond. Maar ik had beter niet de kortste route kunnen laten plannen want ik kwam me toch op wegen. Op zich klopte de route wel maar bij Hollandse Rading werd ik een zandweg ingestuurd waar met een velomobiel niet doorheen te rijden was. Die weg zou ik nog kilometers moeten volgen. Dus ik in mijn GPS kijken naar alternatieven, maar dat was nog niet zo makkelijk. Ik zat mijn mijn hoofd half onder het dekzeiltje in de weer met mijn GPS en was gespot door twee paardrijdende dames. Zij vroegen zich af of alles in orde was. Dat kon ik wel bevestigen. Zij konden mij vertellen dat na een paar meter een fietspad zou komen. Dat was een hele geruststelling voor mij. En inderdaad na de Versatile over de heuvel te hebben geduwd kon ik de weg vervolgen via een fietspad.
Tussen Laren en Blaricum werd ik over de Goyergracht noord geleid. Wat een beroerde weg was dat. Ik zou het moeten volgen tot aan Huizen, maar bij Blaricum daar toch van afgeweken en naar de oostkant van de A27 de Meentweg gevolgd (tussen Eemnes en Huizen). Vanaf daar was de route mij bekend.
Ondertussen werd het weer steeds dreigender. Ik was nu toch wel blij met de tegenwind, want voornamelijk achter mij was het donker. Voor mij bleef het droog tot de Stichtse Brug, daar begonnen de eerste spatjes te vallen. Pas boven de A27 op de Vogelweg ging het echt hard regenen. Maar ik had geen zin om mijn dakje te bevestigen. Het was ook benauwd weer, de verkoeling van de regen kwam me wel goed uit. Later las op het internet dat er zoveel noodweer was geweest, ik heb volgens mij netjes langs de grenzen van het noodweer gefietst.

Ik was aardig stuk toen ik thuis was. De kilometerteller stond op 216 km en over mijn gemiddelde schrijf ik maar liever niet. Mijn benen vielen wel mee maar ik had onderweg vrij veel last van mijn darmen, ik had te maken met een soort kramp. Waarschijnlijk veel te weinig gedronken.
Op zich was het leuk om een dagje zoveel te fietsen, maar zal het niet snel weer combineren met een dag werken. En de volgende keer wordt het in ieder geval een andere route vanaf Utrecht naar Lelystad.

3 opmerkingen:

WFvN zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
WFvN zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
WFvN zei

Ha Johannes,

De 'kruising tussen imbus en kruiskop' is Torx

Voor de bodemplaten moet je Torx-25 hebben. Voor de achterbrug heb je grotendeels Torx-20 nodig

Ik heb altijd mijn Victorinox multitool op zak met daarbij ook een setje bitjes (wat Torx en wat imbus hoofdzakelijk) en bijbehorende sleutel. Ik kan het je van harte aanbevelen.
Je zal natuurlijk net zien dat je die niet nodig hebt als je het mee hebt en heb je het niet mee dan grijp je natuurlijk mis als je het wel nodig hebt.

Maar mik zo'n sleuteltje en de volgende bitjes in je fiets en je kan heel wat:
Torx 30 (achterbrug)
Torx 25 (bodemplaten)
Imbus 5 (wielassen)
Imbus ? (ik denk dat dat 6 is; in ieder geval voor de Cyclonekoppeling en de achterveerpoot om die los te draaien van de achterbrug)
Kruiskop of ster maar dat weet ik zo niet maar met de eerste 4 kom je héél ver.