zaterdag 16 juni 2007

Onderhoudsbeurt

Gisteren zijn we een ochtendje bij ligfietsshop Tempelman geweest. Weer eens bekeken hoe het openen en weer in elkaar zetten van de brug werkt. Martijn had gevraagd om een vervroegde 20.000km beurt (zie blog versatile032). Was maar goed ook want zijn Rohloff had olie gelekt en reed waarschijnlijk aardig droog, niet bevorderlijk voor het tandwerk lijkt me.

Gelijk gevraagd of Gerrit ook even naar de spanning van mijn grote ketting wilde kijken, aangezien mijn ketting er spontaan afgelopen was.
Ik was inmiddels ook over de 5000 km en dus toe aan een olieverversing in de Rohloff. Gerrit had daar gelijk wel tijd voor, dus ook mijn achterbrug open gemaakt. Mijn kleine ketting zag er nog als nieuw uit. Mijn achterbrug heeft een andere afdichting, een met een aluminium ring met teflonlaag. Het nadeel is dat tie een stuk minder soepel scharniert, het voordeel is een prima afdichting. En die afdichting blijkt dus prima te werken, 't zag er nog mooi uit van binnen. Ben ik wel blij mee. Martijn heeft in het verleden aardig wat problemen gehad door vocht bij de kleine ketting, en dat roest dan super snel.
Van de grote ketting heeft Gerrit een schakeltje afgehaald. De stand van de trapas kan in de Versatile op verschillende plaatsen worden gezet, afhankelijk van de persoon die erin gaat rijden. Bij mijn afstand (middelkort als ik me niet vergis) is de lengte van de ketting net wat ongelukkig, een schakeltje minder maakt 'm net wat te strak en een schakeltje meer net te los. Maar goed, mijn ketting is inmiddels genoeg gebruikt om er een schakeltje uit te halen.

Bij een van de kettinggeleide wieltjes was de rubberring gebroken, Gerrit heeft gelijk die van de andere er ook maar afgehaald. Dat geeft wel een stuk meer herrie in de fiets, volgens Gerrit is dat tijdelijk (1000 - 2000 km), we zullen zien.

1 opmerking:

WFvN zei

Ha Johannes,

Beetje laat bericht maarja, ik ben er vandaag ook pas achter gekomen.

Die rubber ring heb ik bij mij vervangen door een rubber ring die bij mijn Sigma BC1600 geleverd werd; daarbij zitten een paar maten ringen waarvan de grootste niet door mij gebruikt werd voor het oorspronkelijke doel maar nu dus wel voor een ander doel. Die ringen zijn nagenoeg even groot en even dik. Ik heb ze gemonteerd en de ketting loopt weer mooi stil.