zondag 10 juni 2007

4900km: bandenwissel

Gisteren nog even naar Putten gereden. Mijn schoonouders waren een dagje weg en hadden gevraagd of wij de honden wilden uitlaten. Martijn moest fagot spelen in Dronten en was daar met de 2CV naar toe, dus ik in de Versatile naar Putten om de honden uit te gaan laten. Op de heenweg lekker gereden, kwam daar aan met een gemiddelde van 32.

De terugweg ging minder vlot. Ik had voor de zekerheid toch maar het dakje erop gedaan. 'k Heb toch het idee dat dat bij sommige windrichtingen snelheid scheelt.
Tussen Ermelo en Harderwijk wordt aan de weg gewerkt. Normaal is er aan beide kanten van de weg een fietspad, nu is deze tijdelijk gehalveerd, wat best smal is voor zo'n druk fietspad. De autoweg is tijdelijk 1-richting (Harderwijk - Ermelo) en gelimiteerd tot 30km. Dus op de heenweg naar Putten kon ik de weg wel nemen, die snelheid haal ik wel. Voor de terugweg vond ik het fietspad te smal en heb een kleine omweg door het bos genomen bij Ermelo. Op zich een mooie route, maar een met veel hobbels en kuilen.


Mijn banden zijn inmiddels hoognodig toe aan vervanging. Bij het rechterwiel zijn behoorlijk wat plekken wit uitgeslagen. Nou ja, na 4900 km mag dat ook wel lijkt me. Geen enkel lek gereden! De nieuwe banden worden dan ook weer dezelfde als die erop zaten; Vredestein Moiree.
Bij het op zijn kant leggen van de fiets voor de bandenwissel gelijk ook maar eens de onderkant open gemaakt om de grote ketting te bekijken. De ketting maakt de laatste tijd wat veel lawaai. Nu was ook wel zichtbaar waar dat door kwam, de ketting hing vrij slap. Bij het draaien aan de trappers liep de ketting zelfs van de Rohloff-naaf. Zelf nog maar even niet aan geprutst, ik twijfelde zelf of de ketting net te lang was of dat de veer van de spanner te slap. Nou ja, binnenkort moet tie toch een 5000 km beurt hebben dan maar eens door Tempelman laten beoordelen.

Geen opmerkingen: