vrijdag 6 juli 2007

Alternatieve route en eerste lekke band

Vandaag weer naar het werk in Amsterdam gefietst. Eigenlijk was ik woensdag van plan te gaan fietsen. Maar toen ik om 5.30u opstond onweerde het en besloot ik toch maar met de trein te gaan. Fout, de treinen reden niet door blikseminslag. Toen maar de 2CV genomen, ook fout want door het slechte weer was er veel file.

Maar goed, vandaag dus wel op de fiets. GPS mee want ik was voornemens bij Almere een andere route te nemen. Ik was het spoorbaanpad zo zat, met name het stuk na Almere Muziek. Denk je, ha eindelijk de bebouwde kom voorbij, krijg je te maken met ergelijke haakse slingers in het pad. Aangezien het riet hoog staat, kun je niet door de bocht kijken. Bij elke bocht is het dan tuteren en hopen dat er geen brommer met hoge snelheid je tegemoet komt.
Het eerste deel van mijn route was als vanouds over de Torenvalkweg, Praamweg enzovoorts langs de Lage Vaart tot vlak voor de Jasmijnstraat in Almere. Daar het water over, stukje Trekweg en dan via de Betonweg naar de Kraanvogelweg. Op de Kraanvogelweg kwam ik mijn eerste hindernis tegen, wegwerkzaamheden op de brug boven de Hoge Vaart. Geen omleiding, en mijn kennis van die buurt was niet al te groot, dus ik toch maar proberen er langs te komen. Fietspad was keurig begaanbaar, er werd alleen aan de autoweg gewerkt.
Via het Sturmeypad verder richting het zuiden gereden. Het plan was om via het viaduct met de naam Sturmeypoort aan de oostkant van de A6 te komen. Maar aan beide kanten van het viaduct stond zo'n diepe plas water dat ik er met mijn Versatile niet doorheen kon. Ik heb het heel voorzichtig geprobeerd, maar het water kwam voorbij de onderkant. Dat betekent dat het water ook bij de ketting komt, dus moest ik terug, ja dat leverde wel een natte hak op aangezien er geen achteruit op de Versatile zit. Dat deel van de route kende ik beter en wist dat ik een eindje verderop ook onder de A6 door kon. Achteraf gezien, was dat een makkelijker route die ik de volgende keer ook ga nemen. Aan de oostkant van de A6 heb ik het Farflerpad kunnen volgen richting het Kromslootpark om na het Kromslootpark weer bij de Hollandsebrug uit te komen.

Deze route beviel mij wel. Het is een mooie route en je hoeft niet zo lang door de bebouwde kom te rijden. Bijkomend voordeel (alleen voor de heenweg) was dat ik niet veel merkte van de harde tegenwind aangezien deze route voor een groot deel door bebossing loopt. De route is ongeveer 2 km langer.

's Middags werd ik bij vertrek onaangenaam verrast door een platte rechtervoorband. De band was lek geraakt op de plek waar ik ruim een week eerder een aardig groot stuk glas had verwijderd. Met de buitenband heb ik nog maar zo'n 500km gereden, toch maar vervangen want het gat is aardig groot en met die natte wegen blijft alles "hangen" aan de band. Thuis nog maar even kijken of ik er wat lijm in stop of 'm opgeef.
De terugweg ging super. Tussen Amsterdam en Muiden had ik de wind schuin achter wat het meest profijt oplevert voor de Versatile. Op een gegeven moment gaf mijn GPS 45 km/u aan. Nu wil de GPS bij ontvangsbeperking nog wel eens onjuiste snelheden aangeven, maar mijn fietscomputertje was het ermee eens. Vreemd zijn de snelheidservaringen in de Versatile, soms weet je heel goed hoe hard je rijd, soms valt het tegen en andere momenten ga je verrassend snel. Van de Hollandsebrug weer aan de oostkant van de A6 via het Kromslootpark richting het noorden gereden. Aangezien de route tussen Almere en Lelystad aan de oostkant van de A6 veel kaler is en de wind hard mee, ben ik gereden via het Starleypad, Vinkweg, Kievitsweg, Ibisweg, Ooiersvaarsweg, Knardijk over en daarna de Meerkoetweg. Geen supersnelheden meer gehaald. De wind ging bij vlagen, soms reed ik 34 en af en toe 38. Maar ja, de wind stond pardoes achter, dat heeft niet heel veel effect bij een Versatile en ik was ook redelijk moe. Al met al wel een lekker tochtje gemaakt.

Geen opmerkingen: