woensdag 4 april 2007

Werk - omleiding?

Vandaag weer naar mijn werk gefietst in Amsterdam. Ik probeer elke week een keer te fietsen, dat lukt aardig, alleen vorige week viel uit. Ik merk dat mijn energiebeheer steeds beter gaat. De heenweg was nooit een probleem, de terugweg gaat nu ook steeds beter, mits ik voldoende drink. Dat drinken vergeet ik nog wel eens op de heenweg, maar ik heb het idee dat dat negatief werkt op de conditie voor de terugweg.

Tussen Muiden en Diemen is nu een omleiding, eindelijk wordt het fietspad (als je dat een fietspad mocht noemen) aangepakt. Officieel is er nu een omleiding ingesteld. Bij Muiden wordt je aan de zuidkant van de A1 geleid, volgens mij leidt dat tot een klinkerweg waar ook autoverkeer is toegestaan. Ik begrijp de reden voor de omleiding niet helemaal. Ik ben vandaag illegaal over de weg langs de werkzaamheden gereden. Tot mijn verbazing zag ik dat de snelheid over dat stuk beperkt is tot 30 km/u. Lijkt mij een ideale snelheid om auto en fietsverkeer te kunnen combineren, en de afstand waarover fiets en auto dezelfde weg moeten delen is korter dan over de omleidingsroute.

De heenweg ging vlotter dan ik dacht, ik had voor mijn gevoel rustig gefietst en was toch binnen 2,5u in Amsterdam met een gemiddelde van 29,05 km/u. De terugweg viel me kwa inspanning mee, kwa snelheid tegen. Ik had in Amsterdam veel stoplichten tegen, ik vermoed dat daardoor mijn gemiddelde niet hoger was dan 26,66 km/u. Nu ja, de wind deed ook verwoede pogingen om mijn gemiddelde laag te houden, het was een fors windje tegen.

1 opmerking: