vrijdag 1 februari 2008

Snel, sneller, ......?

Vorige week een leuke themadag meegemaakt georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Human Powered Vehicles (N.V.H.P.V. dus). In Delft werden presentaties gegeven over de aerodynamica van de ligfiets.
Er zijn momenten dat ik de Versatile frusterend traag vind. Zeker in deze winterperiode gaat het allemaal niet hard. Al enige tijd loop ik erover te denken om over te stappen op de Quest. Maar ja, Martijn was nog niet helemaal overtuigd.

Maar bij de themadag zou door velomobiel.nl ook een presentatie gegeven worden over de ontwikkeling van de Quest. Die hebben we dus aangehoord, een erg leuk verhaal en voor mij een stimulans om nu maar echt eens een afspraak te maken voor een proefrit.

Afgelopen maandag gebeld en vandaag konden we terecht voor deze proefrit. De wind was stevig maar niet extreem. Op de heenweg naar Dronten hadden we de wind in de rug. Bij velomobiel kwamen tijdens de koffiepauze aan. We mochten in de Quest van Theo rijden. Martijn als eerste, zijn lengte kwam het meest overeen met die van Theo. Ik reed mee in de Versatile, tenminste zover 'k hem kon bijhouden. Wat een acceleratie zit er in die fiets. Tijdens de proefrit in de verschillende windrichtingen gereden. Alleen bij wind vanuit schuin achter kan je met veel inspanning de Quest nog een beetje bijhouden.
Na de korte proefrit was het mijn beurt, ik was benieuwd. Martijn fietst in de Versatile sneller dan ik, zou hij me bij kunnen houden? Niet dus. Ongekend wat een snelheid. Martijn verdween gewoon uit beeld. Met 37 tegen de wind in zonder dat je het uiterste uit je benen hoeft te halen. Mijn maximum in de Versatile op vlakke weg was 47 km/u bij uiterste inspanning, ik reed nu 52 met wind van opzij (beetje schuinachter). 't Was dat ik niet harder durfde, de andere stuurinrichting was nog erg wennen, maar er zat nog meer kracht in de benen. Echt on-ge-loof-lijk.

Tja, nu drie jaar wachten, nou ja wachten, gewoon doortuffen in de de Versatile natuurlijk. Ach ja, een tragere rit betekent langer genieten van de tocht (toch?). Wel nog even andere banden bij Tempelman gehaald, weer de oude vertrouwde Moirree. De HPV's waren me veel te traag, met name bij nat wegdek.

Geen opmerkingen: