zondag 25 november 2007

Ketting en snelheden

'n Tijd niet meer geschreven over mijn belevenissen met mijn Versatile. Niet dat tie stil staat. Eind oktober viel mijn ketting weer eens naast het tandwiel bij de naaf. 't Gebeurde net bij het Nassauplein in Amsterdam, ik kon nog net freewheelend naar de overkant komen. Daar de fiets op m'n jas op z'n zij gelegd en de buik geopereerd. 't Lukte me niet makkelijk om de ketting er weer snel op te krijgen, maar goed uiteindelijk is het wel gelukt.
Het weekend erop 2 schakels uit de ketting gehaald, de ketting hing echt erg slap. Dat scheelde een hoop herrie, maar ik kreeg er geknars achterin voor in de plaats. Eerst maar eens aangezien (aangehoord/gevoeld), maar na een redelijke rit (Lelystad - Baarn - Lelystad) toch de buik weer opengehaald. Ik vroeg me af, of ik de ketting wel goed om op de geleiders had gelegd, na verwisseling was het geknars weg, maar de herrie van het ratelen van de kettinggeleiders was er weer voor in de plaats gekomen.

Ik heb er toch nog een maand mee doorgereden, tot het geknars weer terug kwam. Weer de fiets opengemaakt, de ketting toch van geleider verwisseld, want zoals het zat was veel te onlogisch. Maar het maakte allemaal niet veel uit, het geknars met soms een schokkerig gevoel (alsof er een schakel bleef hangen) bleef. Vorige week Tempelman maar eens bezocht. We kwamen niet op een heel erg geschikt moment, dus zelf even de fiets open gemaakt om voor de zekerheid de ketting eens te meten. Die bleek behoorlijk uitgesleten te zijn. Ter plekke een nieuwe ketting erin gelegd. Goh, dat scheelt, wat een stilte weer in de fiets en een strak gevoel in de aandrijving. Toch bijzonder, de ketting van Martijn was pas na bijna 20.000 km vervangen, mijn teller staat nu rond de 9800km.

Inmiddels rijd ik met 3 HPV banden rond. Twee weken geleden reed ik naar Amsterdam en mijn fiets begon behoorlijk te zwalken toen ik de bochten nam om bij de pont te komen, geen goed teken; inderdaad een lekke band achter. Toch maar eerst de pont opgereden, ben ik vast aan de overkant. Het wegdek was nat, mijn buitenband ook en 't was ook nog aardig donker, geen beste criteria om een band te gaan repareren en te zoeken naar de veroorzaker. Gelijk dus maar binnen- en buitenband verwisseld. Daar ging mijn laatste Moirree.
'k Moet zeggen dat ik nog niet heel erg enthousiast ben over de HPV's. Mijn snelheid is zeker niet toegenomen, misschien wel verlaagd. Maar ja, het weer is ook veranderd. De grip is fantastisch, de Moirree wilde nog wel eens gaan dribbelen in de bocht, vooral bij een klinkerweg, maar de HPV's sturen je zeer direct door een bocht heen. Overigens valt het me op dat mijn afstand naar Amsterdam ruim een kilometer korter is geworden, dus ik denk dat de omtrek van de band aardig verschilt met die van de Moirree (maakt het gemiddelde ook weer een stukje goed).

Misschien dat ik toch weer de Moirree erop ga leggen, maar ja, we hebben nog zoveel HPV's hangen in de schuur... misschien als achterband?

3 opmerkingen:

WFvN zei

Ha Johannes,

Je spreekt erover dat je maarliefst 2 schakels eruit hebt gehaald. Even voor de goede orde, je hebt dus in totaal 4 asjes, 2 'binnenplaatjes' en 2 'buitenplaatjes' verwijderd? (een schakel (de)monteer je met setjes'' van 2 tegelijk)

Verder kijk ik er wel heel erg van op dat de ketting na 20.000 kilometer bij Martijn en bij jou blijkbaar zelfs binnen de 10.000 kilometer vervangen moet worden. De achtebrug kan ik nog enigszins volgen omdat je soms pech kan hebben dat er toch water in de achterbrug komt (bij mij opgelost met een spatbord onder de staart). Valt me best tegen. Zeker als je weet dat Quest 1 enorm veel meer dan 20.000 kilometer gereden heeft met dezelfde ketting. Maar goed, daarbij was het ook ook een sport geworden om hem zo lang mogelijk te blijven gebruiken voor zover ik begrepen heb.
Maar dan nog, jouw (nog geen) 10.000 kilometer tegenover veeeeeeel meer -duizend kilometer vind ik toch wel apart.

Johannes Hulshof zei

Ik heb het vermoeden dat onze vakantie naar Engeland een grote belasting heeft gelegd op de ketting. Daar moesten we soms behoorlijk omhoog ploeteren met al onze bagage, wel wat anders dan plat Nederland.

WFvN zei

Hm, niet ondenkbaar inderdaad. Maar Quest1 was van Allert Jacobs. Hij heeft z'n Quest ook met de nodige lading diverse landen en hellingen laten zien volgens mij.