'n Tijd niet meer geschreven over mijn belevenissen met mijn Versatile. Niet dat tie stil staat. Eind oktober viel mijn ketting weer eens naast het tandwiel bij de naaf. 't Gebeurde net bij het Nassauplein in Amsterdam, ik kon nog net freewheelend naar de overkant komen. Daar de fiets op m'n jas op z'n zij gelegd en de buik geopereerd. 't Lukte me niet makkelijk om de ketting er weer snel op te krijgen, maar goed uiteindelijk is het wel gelukt.
Het weekend erop 2 schakels uit de ketting gehaald, de ketting hing echt erg slap. Dat scheelde een hoop herrie, maar ik kreeg er geknars achterin voor in de plaats. Eerst maar eens aangezien (aangehoord/gevoeld), maar na een redelijke rit (Lelystad - Baarn - Lelystad) toch de buik weer opengehaald. Ik vroeg me af, of ik de ketting wel goed om op de geleiders had gelegd, na verwisseling was het geknars weg, maar de herrie van het ratelen van de kettinggeleiders was er weer voor in de plaats gekomen.
Ik heb er toch nog een maand mee doorgereden, tot het geknars weer terug kwam. Weer de fiets opengemaakt, de ketting toch van geleider verwisseld, want zoals het zat was veel te onlogisch. Maar het maakte allemaal niet veel uit, het geknars met soms een schokkerig gevoel (alsof er een schakel bleef hangen) bleef. Vorige week Tempelman maar eens bezocht. We kwamen niet op een heel erg geschikt moment, dus zelf even de fiets open gemaakt om voor de zekerheid de ketting eens te meten. Die bleek behoorlijk uitgesleten te zijn. Ter plekke een nieuwe ketting erin gelegd. Goh, dat scheelt, wat een stilte weer in de fiets en een strak gevoel in de aandrijving. Toch bijzonder, de ketting van Martijn was pas na bijna 20.000 km vervangen, mijn teller staat nu rond de 9800km.
Inmiddels rijd ik met 3 HPV banden rond. Twee weken geleden reed ik naar Amsterdam en mijn fiets begon behoorlijk te zwalken toen ik de bochten nam om bij de pont te komen, geen goed teken; inderdaad een lekke band achter. Toch maar eerst de pont opgereden, ben ik vast aan de overkant. Het wegdek was nat, mijn buitenband ook en 't was ook nog aardig donker, geen beste criteria om een band te gaan repareren en te zoeken naar de veroorzaker. Gelijk dus maar binnen- en buitenband verwisseld. Daar ging mijn laatste Moirree.
'k Moet zeggen dat ik nog niet heel erg enthousiast ben over de HPV's. Mijn snelheid is zeker niet toegenomen, misschien wel verlaagd. Maar ja, het weer is ook veranderd. De grip is fantastisch, de Moirree wilde nog wel eens gaan dribbelen in de bocht, vooral bij een klinkerweg, maar de HPV's sturen je zeer direct door een bocht heen. Overigens valt het me op dat mijn afstand naar Amsterdam ruim een kilometer korter is geworden, dus ik denk dat de omtrek van de band aardig verschilt met die van de Moirree (maakt het gemiddelde ook weer een stukje goed).
Misschien dat ik toch weer de Moirree erop ga leggen, maar ja, we hebben nog zoveel HPV's hangen in de schuur... misschien als achterband?
zondag 25 november 2007
woensdag 3 oktober 2007
Mistige rit
Vandaag fiets ik 's ochtends van Lelystad naar Amsterdam. Bij het Almeerder strand ben ik mooi op tijd voor de pont, misschien wat aan de vroege kant, de pont is nog aan de overkant. Vandaag wordt het een enkele reis met de pont, vanavond heb ik een unitmeeting in Utrecht en zal dus op de terugweg de Stichtse brug nemen. De rit naar Amsterdam verloopt vrij voorspoedig met een redelijke gemiddelde van ruim 29 km/u.
's Middags rond 16.00u vertrek ik naar Utrecht, het zal ongeveer 45 km zijn en hoop er toch uiterlijk om 17.30u te zijn. Dat is iets te optimistisch gerekend. Een onbekende route gaat toch niet heel snel, vooral niet als je in de Bijlmer aan het dwalen slaat. Ik had het eerste deel van de route niet op m'n GPS gezet. Ik dacht dat ik het met de automatische routebepaling van de GPS wel zou redden. H'm, niet dus, de fietspaden weken te veel af, de GPS wilde mij over wegen laten fietsen waar dat niet mocht.
Maar goed, uiteindelijk toch op het punt bij Weesp gekomen, aan de oost-kant van het Amsterdam-rijnkanaal waar ik een voorgedefinieerde route had (opgesteld via de routeplanner van fietsersbond). Dat ging redelijk voorspoedig.
Om 21.15u stapte ik weer in mijn fiets om richting Lelystad te rijden. Tijdens de meeting had het hevig geregend, maar ondertussen was het weer droog, het dakje was niet nodig. De route naar Lelystad stond als track in de GPS, ook weer opgesteld via de routeplanner van de fietsersbond. De tocht zou ongeveer 60km gaan worden, dezelfde afstand als naar Amsterdam waar ik normaal 2u en 10min over doe. Nou vanavond werd het een diepterecord. Buiten Utrecht bleek het redelijk te misten. Aangezien ik brildragend ben wordt de mist na een tijdje fietsen steeds erger. Ten noorden van Utrecht had ik een mooie route voor de boeg. De paden die ik moest volgen waren mooi geasfalteerde paden. Het probleem was echter dat ze niet verlicht waren, in combinatie met de mist is dat niet heel prettig. Er waren momenten dat ik via mijn GPS moest bepalen wanneer er weer een bocht zou komen.
Voorbij Hollandse Rading moest ik het bos in. Ik had dat pad al een keer eerder gereden, voor een bospad was het redelijk begaanbaar. Ik was nog maar enkele tientallen meters het bospad op en ik voelde de achterkant van mijn Versatile nogal zwalken. Dat kon maar 1 ding betekenen; lekke band. Het was daar pikke donker, niet fijn om een band te vervangen. Gelukkig was ik nog niet ver het bos in. Ik ben maar weer terug gelopen naar het kruispunt, welke verlicht werd door een lantaarn.
Daar de buiten en binnenband vervangen. Dat ging allemaal vrij vlot. Een automobilist kwam nog vragen of alles in orde was. Dat kon ik bevestigen, mijn nieuwe band zat er net weer op. Na deze korte onderbreking weer het bos in gereden. Doordat het bos nogal nat was viel de GPS-ontvangst nog wel eens weg. Gelukkig was de route vrij eenduidig - rechtdoor zoals die gaat. Het pad komt uiteindelijk uit op de Hilversumsestraatweg (N415), bij een chique restaurant. De korste weg is rechtdoor, wederom het bos in. Maar ik was het bospad in de mist behoorlijk zat. Heb ervoor gekozen om dan maar wat extra kilometers te rijden en het fietspad langs de N415 te volgen tot aan Baarn.
Na Baarn ben ik op bekender terrein en kan weer wat meer vaart maken. Alleen de Stichse brug was volledig in mist gehuld. Normaal stuif je daar zo hard als mogelijk vanaf, maar nu kroop ik met een slakke gang naar beneden, zwalkend om de randen van de weg te zoeken. Echt waardeloos, rijden door mist. Later op het fietspad langs de Vogelweg kon ik weer wat harder rijden. Dat fietspad kent een onderbroken middenlijn waardoor het pad redelijk te volgen is. Na de Vogelweg de Knardijk genomen. Op een gegeven moment zwalkte mijn Versatile weer behoorlijk, dacht shit, niet weer. Ik reed nog even over een wildrooster en voelde in ene keer weer stabiliteit onder de wielen van de Versatile. De banden stonden nog prima op spanning blijkbaar lag er een behoorlijke laag schapenpoep.
Het laatste stuk van de reis ging over de Meerkoetenweg. Daar stak nog een paar meter voor mij een ree over, dichtbij genoeg om 'm ondanks de mist duidelijk te zien. Uiteindelijk was ik om 1.00u thuis.
's Middags rond 16.00u vertrek ik naar Utrecht, het zal ongeveer 45 km zijn en hoop er toch uiterlijk om 17.30u te zijn. Dat is iets te optimistisch gerekend. Een onbekende route gaat toch niet heel snel, vooral niet als je in de Bijlmer aan het dwalen slaat. Ik had het eerste deel van de route niet op m'n GPS gezet. Ik dacht dat ik het met de automatische routebepaling van de GPS wel zou redden. H'm, niet dus, de fietspaden weken te veel af, de GPS wilde mij over wegen laten fietsen waar dat niet mocht.
Maar goed, uiteindelijk toch op het punt bij Weesp gekomen, aan de oost-kant van het Amsterdam-rijnkanaal waar ik een voorgedefinieerde route had (opgesteld via de routeplanner van fietsersbond). Dat ging redelijk voorspoedig.
Om 21.15u stapte ik weer in mijn fiets om richting Lelystad te rijden. Tijdens de meeting had het hevig geregend, maar ondertussen was het weer droog, het dakje was niet nodig. De route naar Lelystad stond als track in de GPS, ook weer opgesteld via de routeplanner van de fietsersbond. De tocht zou ongeveer 60km gaan worden, dezelfde afstand als naar Amsterdam waar ik normaal 2u en 10min over doe. Nou vanavond werd het een diepterecord. Buiten Utrecht bleek het redelijk te misten. Aangezien ik brildragend ben wordt de mist na een tijdje fietsen steeds erger. Ten noorden van Utrecht had ik een mooie route voor de boeg. De paden die ik moest volgen waren mooi geasfalteerde paden. Het probleem was echter dat ze niet verlicht waren, in combinatie met de mist is dat niet heel prettig. Er waren momenten dat ik via mijn GPS moest bepalen wanneer er weer een bocht zou komen.
Voorbij Hollandse Rading moest ik het bos in. Ik had dat pad al een keer eerder gereden, voor een bospad was het redelijk begaanbaar. Ik was nog maar enkele tientallen meters het bospad op en ik voelde de achterkant van mijn Versatile nogal zwalken. Dat kon maar 1 ding betekenen; lekke band. Het was daar pikke donker, niet fijn om een band te vervangen. Gelukkig was ik nog niet ver het bos in. Ik ben maar weer terug gelopen naar het kruispunt, welke verlicht werd door een lantaarn.
Daar de buiten en binnenband vervangen. Dat ging allemaal vrij vlot. Een automobilist kwam nog vragen of alles in orde was. Dat kon ik bevestigen, mijn nieuwe band zat er net weer op. Na deze korte onderbreking weer het bos in gereden. Doordat het bos nogal nat was viel de GPS-ontvangst nog wel eens weg. Gelukkig was de route vrij eenduidig - rechtdoor zoals die gaat. Het pad komt uiteindelijk uit op de Hilversumsestraatweg (N415), bij een chique restaurant. De korste weg is rechtdoor, wederom het bos in. Maar ik was het bospad in de mist behoorlijk zat. Heb ervoor gekozen om dan maar wat extra kilometers te rijden en het fietspad langs de N415 te volgen tot aan Baarn.
Na Baarn ben ik op bekender terrein en kan weer wat meer vaart maken. Alleen de Stichse brug was volledig in mist gehuld. Normaal stuif je daar zo hard als mogelijk vanaf, maar nu kroop ik met een slakke gang naar beneden, zwalkend om de randen van de weg te zoeken. Echt waardeloos, rijden door mist. Later op het fietspad langs de Vogelweg kon ik weer wat harder rijden. Dat fietspad kent een onderbroken middenlijn waardoor het pad redelijk te volgen is. Na de Vogelweg de Knardijk genomen. Op een gegeven moment zwalkte mijn Versatile weer behoorlijk, dacht shit, niet weer. Ik reed nog even over een wildrooster en voelde in ene keer weer stabiliteit onder de wielen van de Versatile. De banden stonden nog prima op spanning blijkbaar lag er een behoorlijke laag schapenpoep.
Het laatste stuk van de reis ging over de Meerkoetenweg. Daar stak nog een paar meter voor mij een ree over, dichtbij genoeg om 'm ondanks de mist duidelijk te zien. Uiteindelijk was ik om 1.00u thuis.
zondag 30 september 2007
Linker been
Afgelopen donderdag nog een woon-werk ritje gemaakt naar Amsterdam. Het was een mooie fietsdag. Wel had ik wat last van mijn linker been. 't Is net of de SPD niet goed is afgesteld. Vreemd, ik heb de hele zomer zonder problemen gereden en nu is het gedoe er weer. Op de terugweg op de pont de afstelling gewijzigd, het leek beter te gaan.
Gisteren naar Dronten gereden om de ketting van Martijn zijn Versatile te vervangen. Mijn linkerbeen was weer aan het protesteren. 't Is moeilijk om te bepalen wat nu precies het probleem is. 't Is niet echt de knie, ik voel meer een algemene spanning in het been wat na lang fietsen kramp in de kuiten geeft.
Vandaag op bezoek geweest in Ermelo. De dochter van mijn broer, Jorine, was jarig. Aansluitend op de verjaardag zouden uit eten gaan met de zus van Martijn (en haar vriend). Heerlijk gegeten in een Tappas-restaurant in Harderwijk. Voordat we weer terug gingen heb ik het stoeltje een eindje naar voren gezet. Dat levert minder spanning op in het been, maar nu krijg ik last bij mijn voet, aan de linkerkant. Ik snap er niks van, deze stand van de stoel nog maar even aanzien.
Ik ben van plan om woensdag eerst naar mijn werk in Amsterdam te fietsen, aan 't eind van de dag naar Utrecht te rijden voor een meeting om 's avonds weer terug te gaan naar Lelystad. Dat wordt een tochtje van 63 + 45 + 65 kilometers, hopenlijk zonder mijn knieen te forceren.
Gisteren naar Dronten gereden om de ketting van Martijn zijn Versatile te vervangen. Mijn linkerbeen was weer aan het protesteren. 't Is moeilijk om te bepalen wat nu precies het probleem is. 't Is niet echt de knie, ik voel meer een algemene spanning in het been wat na lang fietsen kramp in de kuiten geeft.
Vandaag op bezoek geweest in Ermelo. De dochter van mijn broer, Jorine, was jarig. Aansluitend op de verjaardag zouden uit eten gaan met de zus van Martijn (en haar vriend). Heerlijk gegeten in een Tappas-restaurant in Harderwijk. Voordat we weer terug gingen heb ik het stoeltje een eindje naar voren gezet. Dat levert minder spanning op in het been, maar nu krijg ik last bij mijn voet, aan de linkerkant. Ik snap er niks van, deze stand van de stoel nog maar even aanzien.
Ik ben van plan om woensdag eerst naar mijn werk in Amsterdam te fietsen, aan 't eind van de dag naar Utrecht te rijden voor een meeting om 's avonds weer terug te gaan naar Lelystad. Dat wordt een tochtje van 63 + 45 + 65 kilometers, hopenlijk zonder mijn knieen te forceren.
maandag 17 september 2007
Week van de vooruitgang; pont i.p.v. brug
Vandaag ben ik op de fiets naar mijn werk gegaan. Eigenlijk komt de maandag niet handig uit om te gaan fietsen omdat we 's avonds orkest hebben. Maar ja, vandaag de eerste werkdag dat de pont vaart en de Hollandse brug is afgesloten voor fietsers. De fietsersbond Almere hield een protestaktie door zichtbaar aanwezig te zijn en een enquete te houden. Ik was wel nieuwsgierig en ben dus ook maar gaan fietsen.
Het weer was niet geweldig, de herfst is begonnen. Tot aan Almere was het droog, vervolgens begon het langzaam te miezeren, 't ging steeds harder. Eigenlijk had ik wel behoefte aan een dakje boven mijn hoofd maar had geen zin om daarvoor uit te stappen. Gewoon doorgetrapt naar de pont.
Op de pont was het rustig, gelukkig niet veel vrachtwagens, het aantal fietsers was ook nog niet heel groot (later bleek dat de brug ook nog open was). Ik had geluk, de pont was er al en stond op het punt te vertrekken. De fietsers kunnen op de pont wel droog staan, ook ik met mijn Versatile. Daar dus gelegenheid genoeg om mijn dakje aan te brengen.
's Middags weer vroeg naar huis, weer door de regen. Bij de pont had ik nu wat minder geluk en moest een aantal minuten wachten voordat ik de pont op kon rijden. Er voegden zich nog twee fietsers bij de pont en nog een enkele vrachtwagen. Al met al werd het nog gezellig ook. Het samen met het vrachtverkeer de pont afrijden vind ik toch wat minder. De aangelegde weg is smal, de vrachtwagens passeren, met hun grote wielen, best dicht langs de fietsers. Ik ben benieuwd hoe dat moet als er ook verkeer komt die de pont op moet rijden.
Het weer was niet geweldig, de herfst is begonnen. Tot aan Almere was het droog, vervolgens begon het langzaam te miezeren, 't ging steeds harder. Eigenlijk had ik wel behoefte aan een dakje boven mijn hoofd maar had geen zin om daarvoor uit te stappen. Gewoon doorgetrapt naar de pont.
Op de pont was het rustig, gelukkig niet veel vrachtwagens, het aantal fietsers was ook nog niet heel groot (later bleek dat de brug ook nog open was). Ik had geluk, de pont was er al en stond op het punt te vertrekken. De fietsers kunnen op de pont wel droog staan, ook ik met mijn Versatile. Daar dus gelegenheid genoeg om mijn dakje aan te brengen.
's Middags weer vroeg naar huis, weer door de regen. Bij de pont had ik nu wat minder geluk en moest een aantal minuten wachten voordat ik de pont op kon rijden. Er voegden zich nog twee fietsers bij de pont en nog een enkele vrachtwagen. Al met al werd het nog gezellig ook. Het samen met het vrachtverkeer de pont afrijden vind ik toch wat minder. De aangelegde weg is smal, de vrachtwagens passeren, met hun grote wielen, best dicht langs de fietsers. Ik ben benieuwd hoe dat moet als er ook verkeer komt die de pont op moet rijden.
zondag 16 september 2007
8000 km
Ook vandaag weer vroeg op, gelukkig niet zo vroeg als gisteren, maar voor een zondag toch aardig vroeg. Rond 9.00u zaten we in de fiets om naar Nijkerk te rijden. Ik had met mijn ouders afgesproken rond 10.30u.
Bij vertrek zag ik dat de kilometerstand van de Versatile inmiddels de 8000km is gepasseerd. Ik heb de Versatile sinds 22 december, dus gemiddeld ruim 900 km per maand. Dat is toch best aardig. Had ik van te voren zeker niet gedacht te gaan halen.
Bij vertrek zag ik dat de kilometerstand van de Versatile inmiddels de 8000km is gepasseerd. Ik heb de Versatile sinds 22 december, dus gemiddeld ruim 900 km per maand. Dat is toch best aardig. Had ik van te voren zeker niet gedacht te gaan halen.
zaterdag 15 september 2007
Klussen in Kampen
Vandaag zijn we (Martijn en ik) naar Kampen gefietst. Martijn zijn zus en haar man hebben een woning in Kampen gekocht. Voor vandaag hadden we afgesproken om te helpen de vloer te leggen. We vertrokken rond 8.00u. De afstand naar Kampen valt mee, is iets meer dan 30 km.
Op de Hanzeweg (N307) waren wegwerkzaamheden aan een brug over het water. Voor auto's was de weg volledig afgesloten maar voor fietsers geen bord te bekennen, laat staan een omleiding.
Komend bij het knelpunt werden we ontvangen door een wegwerker die met ruime armgebaren te kennen gaf dat we er niet langs konden. Ik zeg tegen hem dat nergens wordt aangegeven dat er geen doorgang is voor fietsers. Maar de man voelt zich daar niet verantwoordelijk voor. Ze zijn met de brug bezig, de overgang van asfalt naar brug, daar zit nu een sleuf tussen. Ik heb geen trek in omrijden, want dat is zo'n 8 km terug en dan nogmaals 8 km een andere route, dus geef te kennen dat ik geen probleem zie om over de sleuf te komen. Van de wegwerker mochten we er dan wel overheen. Met zijn tweeën beide Versatiles over de sleuf getild en onze weg naar Kampen vervolgd.
Voor de terugweg had ik alvast even bekeken hoe we anders konden rijden. Vlak voor de betreffende brug konden we ook linksaf de Hondweg nemen, dat zou in kilometers niets uitmaken. Maar ook op de terugweg stond geen bord wat ons moest waarschuwen voor een gestremde doorgang. De autoweg was geblokkeerd met de bekende rood-wit hekken, fieters hadden vrij baan. Wederom werden we aangesproken of we wel wisten dat de weg afgesloten was. Niet dus, want dat stond nergens aangegeven. Vreemde zaken. Die dag moeten er toch heel wat fietsers gepasseerd zijn.
Op de Hanzeweg (N307) waren wegwerkzaamheden aan een brug over het water. Voor auto's was de weg volledig afgesloten maar voor fietsers geen bord te bekennen, laat staan een omleiding.
Komend bij het knelpunt werden we ontvangen door een wegwerker die met ruime armgebaren te kennen gaf dat we er niet langs konden. Ik zeg tegen hem dat nergens wordt aangegeven dat er geen doorgang is voor fietsers. Maar de man voelt zich daar niet verantwoordelijk voor. Ze zijn met de brug bezig, de overgang van asfalt naar brug, daar zit nu een sleuf tussen. Ik heb geen trek in omrijden, want dat is zo'n 8 km terug en dan nogmaals 8 km een andere route, dus geef te kennen dat ik geen probleem zie om over de sleuf te komen. Van de wegwerker mochten we er dan wel overheen. Met zijn tweeën beide Versatiles over de sleuf getild en onze weg naar Kampen vervolgd.
Voor de terugweg had ik alvast even bekeken hoe we anders konden rijden. Vlak voor de betreffende brug konden we ook linksaf de Hondweg nemen, dat zou in kilometers niets uitmaken. Maar ook op de terugweg stond geen bord wat ons moest waarschuwen voor een gestremde doorgang. De autoweg was geblokkeerd met de bekende rood-wit hekken, fieters hadden vrij baan. Wederom werden we aangesproken of we wel wisten dat de weg afgesloten was. Niet dus, want dat stond nergens aangegeven. Vreemde zaken. Die dag moeten er toch heel wat fietsers gepasseerd zijn.
zaterdag 8 september 2007
Zonnig klimaat
Vandaag niet veel gereden maar wel een poos tegen mijn eigen Versatile aan mogen kijken. In Lelystad was een "Zonnig klimaat" festival georganiseerd. Helaas was het niet heel zonnig weer, de dag begon zelfs met een beetje regen. Het festival bood de gelegenheid voor organisaties om zich te manifesteren rond het thema klimaat. Ook de fietsersbond was aanwezig. Frans van Schoot, voorzitter fietsersbond Flevoland, had in zijn Quest allerlei foldermaterialen meegenomen met informatie over de fietsersbond. Ik heb ook mijn medewerking verleend aan de stand van de fietsersbond.
Om de aandacht te trekken hadden we onze velomobielen voor de stand gestald. Dat werkte best goed, vele mensen gesproken die uit interesse voor de velomobielen even langs kwamen. Eigenlijk moeten de fabrikanten zelf op het festival aanwezig zijn. Was best leuk geweest een uistalling van de diverse klimaatvriendelijke produkten uit Dronten.

Abonneren op:
Posts (Atom)